kategorik imperatif

    15
    darkier 7.5.2018 16:57

    kant, evrensel ahlak yasasını -ilgili başlık: (pi: evrensel bir ahlak yasasından bahsetmek mümkün müdür?)- kategorik imperatif* yani *koşulsuz buyruk olarak adlandırmıştır.
    ahlaklı bir insanın yaptığı davranışlar koşulsuz olmalıdır. aksi takdirdeki bu davranışlar ahlaki sayılmayacaktır.

    böylelikle; çalmak, öldürmek, yalan söylemek, taciz etmek vb. eylemler koşullu olduğu için bunları yapmayan kişi, yapmamış olduğu için ahlaklı sayılamaz.

    arabada seyir hâlindeyken, bir yayaya yol vermek maksadıyla yavaşlamanız veya duraklamanız ahlaki bir eylemken, aynı durumu ilerideki kırmızı ışığa takılmamak amacıyla yapmak ahlaki eylem sayılmaz. buradaki fark bizim niyetimizin ne olduğudur.

    yaya her iki durumda da kendisine yol verildiği için memnun olsa da bizim niyetimiz kendi çıkarlarımız doğrultusunda ilerlediği için -yani kant'ın değimiyle koşullu buyruk olduğu için- bizim eylemimiz ahlaki sayılmaz.

    son olarak kant'ın ahlak yasasını, "iyi niyet" olarak açıkladığını da belirtmeden geçemeyeceğim. şahsen beni ahlak felsefesinde en tatmin eden filozof olmuştur immanuel kant. almanlar felsefede ayrı bir yere sahip gerçekten. ah, reformun gözünü seveyim!
  • 1
    ultraviolence 7.5.2018 17:01
    kategorik imperatif olmak biraz ütopik değil mi sence de? :)
    2
    darkier 7.5.2018 17:26
    tamamen olmak tabii çok zor. zaten kişinin belli bir yerden sonra sömürülmeye başlaması pek muhtemel olacaktır. ama az da olsa uygulansa dünya harika bir yer olabilir. buradaki ütopik olan düşünce, herkesten bu davranışı beklemek olur.
    2
    ultraviolence 7.5.2018 17:35
    tamamen olamasak da olmaya çalışmalıyız tabii ki.
  • 0
    ademak 7.5.2018 17:53
    olaya dini açıdan bakarsak ahirette karşımıza kategorik imperatif kriteri çıkabilir. sonuçta allah'ta aşağı yukarı tüm eylemlerimizde niyetimize bakacak. pis suyu çöpe sokağa dökecekken ağacın dibine dökmek var bir de evden sırf ağacı sulamak için çıkıp bunu yapmak var. herkese kategorik imperatif dolu günler diler, bu başlığı açana da ufkumu açtığı için teşekkür edeirm.
    1
    darkier 7.5.2018 18:21
    aynen öyle, katılıyorum. iyi niyet her zaman önemli. bu yorumu atana da güzel düşüncelerinden dolayı teşekkür ederim :)
  • 0
    plumerion 8.5.2018 21:37
    "iyi niyet", "iyi düşünce", "iyi davranışlar" ve iyi olan her şey...

    bunlar ahlakı oluşturan başlıca etmenler√
  • 0
    newlife 12.5.2018 14:37
    ıcerik eklemem bi anda neden engellenmis olabilir?
  • 1
    newlife 12.5.2018 14:43
    kant doğru bi tespitte bulunmuş. ornegin; grup halinde otururken grup uyeleri bir kuruma bağış yapmaya karar vermişse ve siz de koşullanmış olarak cebinizden para cikarip veriyorsanız bunun ahlak ya da iyi insan olmakla ilgisi yoktur. kisisel bir menfeat vardir. "hakkimda yanlis bir kaniya varmasınlar, ben de ayak uydurayim". ama yolda yururken zor durumda birini gorup cebinizdeki 20 liranin 10 lirasini verip devam ediyorsaniz bu sizin ahlakinizin delilidir.
  • 0
    lock 11.5.2021 16:41
    gerçek din de bunun üzerine kuruludur aslında, temel yasa bu: niyet.
  • 0
    banabubade 20.5.2021 13:35
    eylemde bulunan kişi yarar sağladığı sürece niyetini düşünmek bu dünya için büyük lüks, kırmızıya takılmamak için bile olsa yayaya yol verilecekse bu iyi.
    sevap/günah kazanmak yada ahlaklı/ahlaksız olmak eldeki duruma göre önem kazanır veya önemsizleşir bence.
  • 0
    kuzey34 5.6.2021 17:39
    immanuel kant’ın ahlâk felsefesi üzerine düşünceleridir. ödev ahlâkı olarak ta bilinir.